Maisha marefu - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Cheryl Craane - WaarBenJij.nu Maisha marefu - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Cheryl Craane - WaarBenJij.nu

Maisha marefu

Door: Cheryl

Blijf op de hoogte en volg Cheryl

27 Januari 2015 | Tanzania, Zanzibar

Mambo wazungu!

Deze sombere en koude winterachtige dag kan naar mijn gevoel wel wat warmte en zonnestralen gebruiken! Ik denk niet dat ik de enige ben dus wil ik jullie graag in gedachte nog even mee terug nemen naar Tanzania.

We zijn vandaag alweer 12 dagen in Nederland, deze tijd heb ik ook wel nodig gehad om hier weer ‘te landen’ ook al zit m’n hoofd soms nog steeds in Tanzania dan in Nederland. Of ik Tanzania mis? Ja heel erg, ik denk dat ik niet uit hoef te leggen waarom ;) Dus voor nu.. zet die kachel op 35graden, pak er een lekker vruchtensapje (vers natuurlijk) bij en ga mee terug naar Tanzania!

Onze geweldige avontuur gaat verder op 24 december 2014, vandaag gingen we met de boot naar Kilindoni op Mafia Island. Rond 08.30 uur gingen we naar de boot, we moesten opschieten want de boot zat bijna vol en we wisten ondertussen wat dit betekent.. dus aten snel een stuk ananas als ontbijt, toen we op de boot aankwamen zat deze al helemaal letterlijk volgepropt. Onze tassen werden ingeladen en we konden nog een plekje bemachtigen, ik ergens voor op rijstzakken met spullen en Simone en Maaike ergens midden op de boot op de grond tussen de locals. Bij boot moet je denken aan… een houten boot, alle safety equipment zit ergens achterop de boot achter slot en grendel (zal me niet eens verbazen als de sleutel hiervan niet aan boord was), ongeveer 100 locals en vijf wazungu (waarvan wij er al drie waren) en er waren geen stoelen. Iedereen zat een beetje overal, aan de zijkanten waren dan wel een soort van bankjes dus die mensen hadden mazzel. De tocht zou vier uur duren, in het begin vond ik het nog allemaal leuk maar dat gevoel ging al snel weg. Het was zo druk op de boot dat je je niet kon verplaatsen, de golven waren best wel hoog en sloegen vaak over de boot heen, heel veel mensen zaten te spugen en voelde zich niet lekker. Toen we ik na vier uur Mafia Island in het vizier kreeg was ik erg blij, we konden bijna van deze boot af! Omdat het water laag was konden we niet helemaal naar de kust en moesten we overstappen op kleine bootjes, toen we eenmaal op het vaste land stonden waren we blij dat we dit ‘avontuur’ overleefd hadden want dit was de meest afschuwelijke boottocht dat we allemaal ooit meegemaakt hadden maja wel een tocht om nooit meer te vergeten ;) We hadden een guesthouse gevonden in hetzelfde stadje als waar we aankwamen, Kilidoni. Al snel werden we geadopteerd door de gastvrouw, we noemde haar mama mafia. Iedereen denkt wel naar wat voor raar eiland zijn jullie nou geweest, Mafia Island? Waarschijnlijk is de naam Mafia afgeleid van het Arabische ‘morfiyeh’, wat ‘groep’ of ‘archipel’ betekent. Een andere optie is dat het uit het Ki-Swahili ‘mahali pa afya’ komt, wat ‘een gezonde plaats om te wonen’ betekent. Dus het heeft niets met ‘de maffia’ te maken.
Deze dag hadden we een ritje gemaakt op het eiland en met kerstavond aten we lekker rijst met bonen, alles beter dan chips majaj dus wij waren blij! Eerste kerstdag! Vandaag worden we niet verwend met het kerstontbijt hoe we dat thuis altijd doen maar eigenlijk was dat helemaal niet erg want… wij hadden lekker verse ananas en zon! Overdag gingen we naar het marine park en genoten daar van een stranddagje, onze ‘kerstkleding’ hadden we meegenomen omdat we na het stranddagje een kerstdiner hadden gereserveerd bij een lodge. Ook hier was het weer niet druk, er waren twee italianen (de eigenaar van de lodge was ook een italiaan), twee fransen en wij! We kregen een drie gangen menu met allemaal lekkers dus hadden we alsnog een heerlijk kerstmenu! Het was een super gezellige avond maar echt als kerst voelde het niet haha, raar maar waar.. ik heb het ook niet echt gemist. De volgende dag weer een dagje strand in de buurt omdat je voor het marine park een entree moet betalen van 20 dollar. Eerlijk gezegd hadden we ook meer verwacht van Mafia Island, het is hier super als je van duiken, snorkelen en zwemmen met whale sharks (een uitstervende vissoort die wel tot 12meter groot kunnen worden brrr) houdt maja daar gruwelde we alle drie van! Wordt Mafia aangeschreven als een echte honeymoon destination maar hadden wij er eerlijk gezegd meer van verwacht (verwend he met al die mooie stranden). Ons kerstdiner op 2e kerstdag was wali en kuku! Lekker rijst met kip, want een tweede diner in een lodge konden we niet betalen haha. Ook hadden we ondertussen een oplossing gezocht voor de reis naar Zanzibar, waar we hierna heen zouden gaan, want we wilde echt niet weer op die boot stappen. We konden voor een nog te betalen bedrag met een mini vliegtuigje naar Zanzibar vliegen, na even rekenen besloten we dit maar te doen. Zondag zouden we naar Zanzibar vliegen!
Het vliegen was ook weer een ervaring op zich, we hebben nooit een paspoort af hoeven geven dus god knows wist dat wij in dat vliegtuigje zaten. We zaten met 11 mensen in het vliegtuigje en konden de piloten zien en ruiken want hij was ons tijdens de vlucht aan het verblijden met zijn scheetjes. Karibu Zanzibar, na 90 min kwamen we aan in Stonetown. Meteen door naar een hostel die we in de lonely planet gevonden hadden en de stad verkennen. Het was mega mega druk met zowel locals als toeristen, we moesten daar dan ook echt even aan wennen want we hadden bijna een week geen toeristen en drukte ervaren. Maar WAUW ik vind Zanzibar nu al een paradijs!! De volgende dag hebben we een spice tour gedaan omdat Zanzibar bekend staat om haar specerijen. Het was leuk om te zien waar de kruiden nou eigenlijk vandaan komen, dat kaneel dus eigenlijk van de ‘schors’ van een boom komt. Stonetown staat ook bekend om de handel van slaven dat in 1873 werd afgeschaft, nog steeds zijn hier afdrukken van te vinden en kan je slavenkelders bezoeken. Dat hebben we ook gedaan en dat was echt vreselijk, om je in te denken hoe die mensen behandeld, eigenlijk is de term mishandeld een betere omschrijving, werden.

Verder is Zanzibar heel Islamitsch dus moesten we ons wel gepast kleden, in ieder geval zo veel mogelijk de knieën en schouders bedekt, veel typische toeristen hebben hier maling aan maar als je het ziet is het wel echt ongepast.
De 31e gingen we met de dala dala naar Nungwi, in het noorden van Zanzibar, Vriendinnen van Maaike uit Engeland hadden hier iets geboekt en wij konden bij hun in de kamer slapen! Oud en nieuw wilde we namelijk graag in Kendwa vieren, dat is een plaats in de buurt, maar alles zat al volgeboekt! Dus we waren super blij met deze optie, toen we aankwamen bleek er een banda (dat is zo een tropisch hutje aan het strand waar je in kan slapen) vrijgekomen te zijn waar wij in konden. Het werd alleen maar beter! Na alle guesthouses en hostels was dit super luxe en besloten we er even lekker van te genieten. Toen we de zee zagen werd het nog beter, dit was het blauwste water dat ik OOIT gezien had! ’s avonds konden we genieten van een heerlijke bbq en een lekkere toeristische afrikaanse dansshow. Daarna gingen we met de taxi naar Kendwa, het was op een super groot strand, overal hingen lampjes en de DJ was al goed aan het draaien. Er waren meer dan 2.500 feestgangers en het was een leuke mix van culturen en leeftijden. Om 00.00 uur was er zelfs een vuurwerkshow! Tot in de vroege uurtjes dansten wij, op onze blote voetjes in het zand, het nieuwe jaar in. Maisha marefu! (good life/cheers)

De laatste twee weken volgen nog want ik moet nu nog even leren ;)

Baadaye!

• 27 Januari 2015 - 16:35

Elly:

Hoi Cheryl,
    Ik heb je niet kunnen spreken vorige week. Ben blij met je verhaal. Zo ben ik toch op de hoogte.
    Sterkte in dit kikkerlandje. Het is ook een erge sombere periode om hier terug te komen. De dagen lengen wel dat is al te merken.
    Groetjes thuis.
    Je tante

• 27 Januari 2015 - 16:39

Cheryl Craane:

Nee klopt tante Elly, jammer dat je er niet bij kon zijn. Maar zo krijg je de verhalen ook nog mee :) De laatste komt later want we hebben zo veel meegemaakt dat is een beetje veel in een keer! Hopelijk komt de lente snel haha!

• 27 Januari 2015 - 17:02

Gerard En Jacqueline:

Hallo Cheryl,

je hebt weer een flink en leuk verslag gemaakt, ik had trouwens niet op meer gerekend en dan hebben we er nu nog 1 in het vooruitzicht. Ik kijk er naar uit hoor, je kunt wel boekenschrijster worden.
    Als ik die foto met die opeengepakte mensen zie, ik denk dat er wel meer luchtjes waren dan allen van de kaptein!
    En dan die strandfoto's, dat is wat anders dan Heemskerk aaan Zee! Luxe hoor!

Groeten van G&J

• 28 Januari 2015 - 18:08

Crissy:

Haha, ik herken een hoop een uit je real life-verhalen! Toch leuk om te lezen :)

• 28 Januari 2015 - 20:02

Janny:

leuk! Ben benieuwd naar het slot van je verhaal.

• 29 Januari 2015 - 10:57

Anita:

Is weer heerlijk om te lezen.
    Heb al een hoop gehoord van je persoonlijk, maar je neemt ons weer letterlijk mee naar Tanzania.
    Heerlijk gewoon. Kijk uit naar je volgende verslag.

• 31 Januari 2015 - 14:19

Co:

Mooi geschreven. Net alsof je er zelf zit als je het leest

• 02 Februari 2015 - 20:30

José :

He meis!
    Echt leuk om de laatste verhalen ook nog te lezen! Je zal wel echt weer even moeten wennen hier... maar gelukkig heb je supermooie herinneringen!! Ik hoor graag je verhalen binnenkort in real life! Tijd om echt eens naar de polder te komen ;)
    XX