Wewe ni kijazi - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Cheryl Craane - WaarBenJij.nu Wewe ni kijazi - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Cheryl Craane - WaarBenJij.nu

Wewe ni kijazi

Door: Cheryl

Blijf op de hoogte en volg Cheryl

07 December 2014 | Tanzania, Arusha

Mambo raviki's!

Afgelopen twee weken waren wat rustiger op stage, ook al hebben we wel hard gewerkt natuurlijk! ;)

De muurschildering hebben we afgelopen week afgemaakt, we krijgen super veel positieve reacties van alle leerlingen en docenten. Verder hebben we een simpele lijntekening van een juigend publiek op de muur van het voetbalveld geschilderd, deze muur is ongeveer 50m breedt en 8m hoog dus een muurschildering gaan we hier niet redden met de verf en de tijd die we nog over hebben. Om het toch een beetje op te leuken (het lijkt naar mijn mening wel een voetbalveld in een gevangenis, hoge grijze grauwe muren..) proberen we het op deze manier. Als laatste hebben wij een grote hinkelbaan geschilderd op de route naar het speelveld, ook hier kregen we veel positieve reacties op. Ondertussen is het stil op school, alleen groep 6 is nog op school want de rest is naar huis om vakantie te vieren. Groep 6 gaat volgende week met vakantie en is de school leeg. Alle kinderen komen in de loop van januari weer terug naar school, helaas zullen wij hun reacties niet zijn maar ik denk dat ze blij verrast zullen zijn! Aankomende week gaan wij maandag nog aan de andere wipwap werken en een wipwap aan de school schenken, dan zit onze stage er al weer op! Time flies when you're having fun!

De safari!

Vorig weekend zijn we met de groep op safari geweest, we hebben twee safarigebieden bezocht: Tarangire een Ngorongoro. Deze gebieden hebben wij bezocht samen met Michael, onze driver en gids voor dit weekend. Het eerste gebied dat we bezochten was Tarangire, dit gebied heeft zijn naam te danken aan de rivier die daar loopt een de stam die daar (nog steeds) leeft. Na ongeveer 3uur rijden vanaf Arusha konden we aan de safari beginnen! Bij de entree van het park stonden vele safariauto's met voornamelijk mzungu's te wachten tot dat zij naar binnen konden met hun gidsen. Voordat wij het gebied konden betreden moest de auto eerst ingesprayd worden met een gif omdat de vliegsoort 'tsitsi' actief kan zijn, een steek van deze vlieg kan dodelijk zijn voor mens en dier. De kans is niet heel groot want in gebieden waar deze vliegen actief zijn is het niet mogelijk voor mensen en dieren om daar te leven, maar just to be safe. Het landschap van het Tarangire gebied was vrij vlak en droog, er zijn diverse zandpaden aangelegd hoe er door het gebied heen gereden kan worden, het is dan ook niet toegestaan om off-road te gaan. De dieren leven allemaal met elkaar in dit gebied, het is niet afgesloten met hekken en de dieren worden niet bijgestaan met de hulp van mensen, just let the nature do his job. Het was een lekkere zonnige, warme dag, voor ons heel fijn maar de dieren laten zich door de zon wel minder zien. Ondanks de zon hebben we veel dieren gezien; 2 leeuwen, een chita, olifanten, een giraffe, struisvogels en verder heel veel anti-lope, vogels, bavianen, giraffe, gnoe's, zebra's, evertzwijnen en ongetwijfeld vergeet ik nog wat. Het is zo bijzonder om al deze dieren in het wild te zien en dat ze allemaal met elkaar in dit gebied leven en deze ook niet verlaten (behalve enkele bavianen, die nieuwschierig langs de wegen zitten). Tussen onze tocht door namen we natuurlijk ook even de tijd om te lunchen op een plek die daarvoor bestemd is, toen naar de picknicktafels liepen met onze lunchboxen kwamen de apen al hebberig op ons afgerend. Toen de bakjes 1 seconde op tafel stonden gristte een aap al een pannekoek uit de lunchbox van Jeroen en ging er snel mee vandoor. Toen we eenmaal zaten liep Jeroen even weg maar had zijn bakje niet goed dicht gedaan, voordat we het wiste had de aap een sluiproute genomen naar de half openstaande lunchbox en ging er vandoor met een kippenpoot. Hoewel dit voor Jeroen niet zo leuk was lagen wij (en de rest van de mensen die daar zaten te lunchen) bijna op de grond van het lachen, het lijken wel de apen uit de Apenheul die alles pikken wat los en vast zit. Gelukkig voor Jeroen zijn wij natuurlijk super sociaal en hebben wij hem allemaal wat gegeven ;)

Ik denk dat we zo een vier uur in het gebied rond gereden hebben, daarna hadden we het ook allemaal wel gezien en moesten we nog 1,5uur rijden naar de plaats waar wij zouden overnachten, Sunbride campside. De slaapplekken waren verassend leuk! Het waren simpele tenten waar omheen palen geplaatst waren en daarop een dak van riet/bladeren, achter de tent zat een soort van openlucht badkamertje met daaromheen diezelfde palen en riet en een klein dakje. Leuk om weer even in een tent te slapen! De volgende ochtend ging om 05.30uur de wekker en was er natuurlijk eerst geen electriciteit en die leuke douche gaf ongeveer 4 kleine straaltjes, saminamina ee ee waka wakaa ee ee, saminamina saminama it's time for Africa! (onze Africa song als we zulke situaties hebben haha, WK-song 2010 van Shakira ;)) Na het ontbijt vertrokken we naar het Ngorongoro gebied, dit was ongeveer 2uur rijden. Een heel ander gebied dan Tarangeri, dit gebied heeft zijn naam te danken aan de bellen die de koeien om hun hals dragen, dit maakt een bepaald geluid wat lijkt op ngorongoro. Hier leven ook nog vele Maasai stammen samen met hun vee. 15 miljoen jaar geleden stond er op deze plaats een berg die hoger was dan de Kilimanjaro, deze berg is toen uitgebarsten, toen ontstond er op deze plaats een krater van ongeeveer 40km2, omheind door de overgebleven bergen waar tot de dag van vandaag vele dieren leven. De krater is op ongeveer 1800m hoogte vanaf zeeniveau en het hoogste punt van de berg (die er nu nog is) op ongeveer 2500m (moet natuurlijk de opgedane kennis wel even met jullie delen). Voordat we de krater konden betreden moesten we eerst nog een stuk de bergen in, hier was veel groene natuur dus dat gaf wel wat meer een junglegevoel. Ook zijn in deze omgeving vele luxe lodges en zelfs een tankstation! Na het bergklimmen (in de jeep natuurlijk) moesten we een stijle weg naar beneden om de krater te kunnen betreden. De krater is over het algemeen vlak en dor, sommige plekken waar veel water is zijn groen. Het weer vandaag was een stuk koeler, korte kleine regenbuitjes en bewolkt, kortom heel gunstig weer om veel dieren te kunnen zien aangezien zij niet schuilen voor de zon. We hebben deze dag dan ook meer dieren gezien; 5 leeuwinnen (waarvan 1 met twee welpjes), een leeuw, vanaf de verte een neushoorn met een jong, hyena's, jakhalzen, heel veel zebra's, gnoe's, waterbucks, apen, nijlpaarden (die lekker in een waterpoel aan het dobberen waren), veel soorten vogels, stuisvogels, kraanvogels, evertwijnen en als afsluiting (toen we op weg waren naar de uitgang van het gebied) kwamen we terrecht in een kudde van minimaal 15 olifanten inclusief jongen! Dat was echt zo gaaf, ze stonden zo dichtbij de auto's dat we ze aan konden raken (dit mocht uiteraard niet). Heel bijzonder om daar zo tussen te kunnen staan en de olifanten gewoon op hun gemakje verder gingen met eten, kippenvelmomentje! Na hier een hele tijd genoten te hebben moesten we toch echt het gebied verlaten, na een flike klim de berg op en nog een stuk het oerwoud door (wel over aangelegde wegen allemaal) maakten we ons klaar voor de weer 3uur durende tocht naar huis. M'n kinderdroom is in iedergeval uitgekomen, want dit weekend heb ik zeker m'n Leeuwenkoning en Junglebook momentjes ervaren! Ook hebben we deze week deels n.a.v. de safari onze woordenschat uitgebreid met.. Wewe ni kijazi, je bent een pumba! De Afrikanen vinden het erg grappig :p

Ik kwam er ook achter dat we dus maandag alweer 7 weken weg zijn! Gelukkig staan er nog veel leuke dingen op de planning! Vanaf deze tijd trekt iedereen in de groep z'n eigen plan, de eerste vertrekken morgen naar Zanzibar en zijn met kerst weer thuis.

Dinsdag 9 t/m 12 december gaan Simone en ik (samen met een gids, een ranger en porters) mount Meru beklimmen! Ik vind het wel een beetje spannend want het kan nog wel eens zwaar worden ennn waar ik altijd om gelachen heb ga ik nu zelf doen... De berg op met bergschoenen, stokken plus de mooiste kledinguitrusting die je ooit gezien hebt hahaha. Wish me luck ;)

Dan begint de 14e de rondreis, samen met Simone ga ik eerst naar Moshi om een vriendin van Simone op te halen die tot 3 januari gezellig mee gaat. Vanuit daar gaan we naar Dar es Salaam, Kilwa, Mafia Island (hier vieren we als het goed is kerst), Zanzibar, Bagamoyo, Dodoma (met de trein!), Morogoro, terug naar Dar es Salaam en dan ben ik 15 januari weer in NL!

Ook de Sint is in Africa langsgeweest! Wij hebben dit gezellig gevierd met een dobbelspel.

Ik hoop dat hij bij jullie ook allemaal mooie cadeau's en een gezellige avond gebracht heeft :)

Meer avontuurtjes volgen!

Iedereen weer bedankt voor alle super leuke en lieve reacties, ook van de familie van Simone!

En pap en mam... jullie wil ik bedanken voor alles, zonder jullie had ik dit niet waar kunnen maken. Thanks for everything, dikke zoenen & hou van jullie!

Badai! Toedeloeee

• 07 December 2014 - 16:42

Hanneke:

Hoi lieverd,

Wat een belevenissen weer. Wat is Afrika toch geweldig he? Ik zou zo weer terug willen en al die beesten bekijken, je krijgt er geen genoeg van. Heb net met je moeder gewerkt, dus net over je avonturen gehoord. Ik wens je van de week heel veel succes met het beklimmen van de berg en geniet van alles wat je nog gaat tegen komen. Mochten we geen bericht voor kerst meer van je krijgen , dan heerlijk kerstmis toegewenst. Dikke kus van ons en mij Hanneke

• 07 December 2014 - 16:55

Anita:

Hoi meid, wat is het toch weer heerlijk om weer zo'n avontuurlijk verhaal te lezen van jou!
    We maken het bijna zelf mee!
    Ja de tijd vliegt maar wat jij allemaal doet en meemaakt doet een ander een heel jaar of een heel leven over.
    Ik vind jou wel een beetje de nieuwe Floortje Dessing. Misschien is er straks wel een vacature over!
    Meid geniet nog maar lekker verder en wat de bergbeklimming betreft, op de schoenen van je moeder gaat het vast lukken!

Dikke kus van ons!

• 07 December 2014 - 19:11

Elly:

Hoi Cheryl,
    Wat een beeldend verhaal weer. Zoals je schrijf is het net of ik naast je sta.
    Nog een goede maand en dan sta je weer op Nederlanse bodem. Het zal wel wennen zijn, zoals je nu moest wennen aan de Afrikaanse sfeer.
    Spannend je reis die je met je vrienden gaat maken. Je valt van het ene spannend moment in de andere.
    De school zal ongetwijfeld blij zijn met jullie project. Maak er veel foto's van het zal een blijvend souvenier blijven.
    Heel veel plezier nog.
    Liefs van ons drieën

• 07 December 2014 - 22:53

Gerard En Jacqueline:

Hallo Cheryl,

met veel plezier -om meerdere redenen- hebben we je nieuwe zeer uitgebreide stageverslag gelezen.
    Je ziet nogal wat van de wereld zo.
    Alles verloopt goed, houden zo.
    Dus denk er om: pleisters meenemen naar de berg, uitglijden op dat gravel is zo gebeurd en een extra wolletje voor als het koud wordt en je mocht iinsneeuwen.
    En val niet in die grote en diepe krater op die berg waar je nog naar toe gaat (ik heb even vooruitgekeken met GoogleMaps!) . Er waren geen satellietbeelden, maar wel mooie foto's te zien.
    Wat ik trouwens erg leuk vind, is dat al die zwijnen bij jullie Evert heten! (Haha).
    Nou Mzungu, tot ziens in winters NL.
    Groeten van Gerard en Jacqueline.

• 08 December 2014 - 09:12

Opa En Oma Craane :

hoi cheryl wat een mooi reisverslag en wat ga je nog mooie dingen doen we vonden het erg mooi dat je je ouders bedankten wij hebben hun een compliment gegeven dat ze een zelfstandige dochter gemaakt hebben wat jij nu allemaal gezien hebt kan menigeen alleen van dromen pas goed op je zelf en tot ziens liefs opa en oma

• 08 December 2014 - 13:33

Sylvia:

Hoi Cheryl. Ik heb je verhalen met veel herkenning gelezen. Je benoemt het allemaal ook zo duidelijk dat ik me er een echt beeld bij kan vormen. Zo moest ik ook erg lachen om het verhaal van Jeroen en de aap. Maar Jeroen mag toch blij zijn dat hij met zulke leuke meiden in Tanzania zit. Ik wens jou en natuurlijk Simone en ook de rest nog een hele fijne tijd daar. Voor diegene die al terug naar Nederland gaan een goede terug reis. Blijf nog fijn genieten van alles.
    Groetjes van Sylvia

• 08 December 2014 - 21:31

Trees Jansen:

Hallo Cheryl, wat ontzettend leuk om weer een reisverslag te lezen. En wat ik ook erg leuk vind is dat het tussen jou en Simone zo goed klikt. Ik vind het n.l. best prettig dat zowel jij als Simone niet daar in je eentje rondtrektken (zo op afstand blijf ik toch een beetje de bezorgde moeder). Veel succes deze week met het beklimmen van de berg en jullie helpen elkaar vast wel als het moeilijk wordt. De groetjes vanuit een donker Nederland.

• 08 December 2014 - 22:13

Marie-josé:

Hoi mop,
    Het is weer genieten tijdens het lezen van je verslag.
    Je schrijft, zoals andere ook al opmerken, zo beeldend dat het net is of we heel dicht bij je zijn en dit met je meemaken.
    Morgen beginnen jullie aan een klimavontuur en eerder op de avond stuurde je via een app een foto van jullie uitrusting, geweldig !!
    Maar de tijd breekt dus ook aan dat je je vaste verblijf gaat verlaten en ja ook ik ben een bezorgde moeder haha.
    toevallig had ik er net nog met je over dat je zo"n goede klik hebt met Simone dat is fijn voor jullie beide. Leuk dat ik dit nu net lees in het berichtje hierboven bij Trees, de andere bezorgde moeder :)
    Ben benieuwd wanneer je naar school gaat om wipwap te brengen nu het vandaag niet is gelukt.
    veel plezier de komende dagen
    dikke knuff xx

• 08 December 2014 - 23:21

Marie-josé:

ik vergeet nog te zeggen Cheryl.... met liefde gegeven(nav van je bedankje) we lezen allemaal dat je er dubbel en dwars van geniet maar.....
    jij onderneemt en je creëert samen met Simone voor de kinderen daar iets moois en blijvends voor hun maakt goed gebruik van je mogelijkheden
    dus ....wij zijn trots op jou!!
    wat je doet en hoe je het doet dus.... het is je gegund lieverd
    xxx

• 09 December 2014 - 18:47

Janny:

Hoi Cheryl,
    Wat heb je het fijn daar, en wat een geweldig gevoel moet het zijn dat jullie iets achter gelaten hebben in zo'n ver land!
    Prachtig om te lezen hoe de safari was, brr ik zal het eng vinden tussen die wilde dieren. Geniet nog met jullie volgende avontuur.
    Groetjes...

• 10 December 2014 - 19:55

Danielle:

He lieve lieve schat

Wat geniet ik intens mee van je verhalen en de manier waarop je schrijft.. helemaal jij!! Vind het super om te lezen dat je dit allemaal mag meemaken.. geweldig. Ik zat zelf ook even in Afrika haha! En denk dat je ook met een heel tevreden en voldaan gevoel terug gaat. Zoveel mooie dingen gezien en ook zo ingezet voor die school!!

Ik ben heeeel benieuwd naar je sexy bergavontuur hahha en na al dit moois vind ik het wel weer heerlijk als je thuis bent.. en kom je lekker langs in mn nieuwe appartementje.. dan zul je trots op mn kluskunsten zijn haha. Maar eerat nog even volop genieten!

Liefsx daan

• 10 December 2014 - 20:04

Ome Nico:

Hey Cheryl,

Nu een reactie van mij. Mieke heeft al een aantal reacties geplaatst en lees ik nu je verhaal eerder dan haar. Ik ben het met alle schrijvers hiervoor helemaal eens. Je schrijf zo beeldend dat ik zelfs de warme zon voel. Je mag apetrots zijn op jezelf dat je dit allemaal mag meemaken. Ga lekker door zo en genieten wij ook een beetje met jou mee.

Groetjes uit A'delft

• 11 December 2014 - 08:53

Mieke:

Lieve Cheryl
    Zie dat Ome Nico mij voor is geweest. (Ha-Ha). Net je verhaal gelezen. Fantastisch, ben stik jaloers op je. Geweldig wat je zoal mee maakt en ziet. Kan me voorstellen dat je kippenvel momenten hebt gehad. Nu de berg nog beklimmen. Spannend hoor. De wip wap ziet er ook heel goed uit. Ze zullen daar heel blij mee zijn. Zo blijven jullie steeds in hun herrinnering als ze op de wip wap zitten. Heel veel succes met bergbeklimmen. En geniet maar weer lekker.

Groetjes, Mieke XXX

• 11 December 2014 - 22:46

Rick:

Hey Cheryl,

Weer een heel leuk verslag!
    Nog veel plezier daar.

• 14 December 2014 - 15:32

Eline:

Hoi Cheryl,

Een leuk verslag, met veel plezier gelezen.
    Heel veel plezier met de rondreis, maak er wat moois van!
    xxx Eline xxx