Kula tano (high five) - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Cheryl Craane - WaarBenJij.nu Kula tano (high five) - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Cheryl Craane - WaarBenJij.nu

Kula tano (high five)

Door: Cheryl

Blijf op de hoogte en volg Cheryl

26 November 2014 | Tanzania, Arusha

Lieve allemaal in het koude kikkerlandje ;)

Weer wat nieuws uit Arusha! Allemaal weer bedankt voor de lieve en leuke reacties! Leuk om te horen dat sommige van jullie bepaalde dingen herkennen en zo te lezen gebeurt er ook van alles bij jullie thuis :)

Afgelopen dagen hebben we meer van onze stagedoelen uit kunnen voeren dus dat is natuurlijk heel fijn! Zoals ik in het vorige verslag al schreef zouden Simone en ik een aantal lessen gaan geven, de creativiteit mist heel erg op de school en voor de ontwikkeling van de kinderen is dit wel een belangrijk onderdeel. Ook omdat de kinderen hier veel nadoen en weinig hun eigen mening uitspreken, daarom was ons idee om een aantal creatieve lessen in het programma op te nemen zodat de kinderen hierbij hun eigen expressie konden tonen. De headmaster vond dit een goed idee dus hebben we een klein programma gemaakt, het was niet de bedoeling om dit onze gehele stageperiode te doen omdat we geen docenten zijn (al maakt dat voor hier eigenlijk niet uit). De lessen die we over zouden nemen zijn 'vocational skills' dit zijn lessen waarin de kinderen les krijgen in diverse vaardigheden. Ons programma bestond uit drie verschillende lessen; 1. Per tweetal elkaar portretteren, 2. Een zelfportret maken met daarbij een wolk wie je nu bent en wat je graag doet en een wolk met daarin je toekomstdromen 3. Tekenen op muziek (we hadden hierbij gekozen voor een nr. van Guus Meeuwis, een piano solo en een bekend nr. uit Tanzania, de kinderen moesten hierbij op papier zetten wat voor gevoel ze kregen bij de muziek of waar ze aan moesten denken). De eerste les gaven we aan groep 3A, deze kinderen zijn tussen de 8 en 10 jaar oud. Voordat we konden beginnen moesten we nog uitleggen wat een portret eigenlijk is wat er waren nog genoeg vragende oogjes op ons gericht. Toen ze het eenmaal doorhadden en wij wat tips gegeven hadden begonnen sommige kinderen al snel ijverig te tekenen en anderen moesten nog even op weg geholpen worden. De tweede les gaven wij aan groep 6, hier werden de toekomstdromen getekend, wat erg herkenbaar was dat zij veel van onze voorbeelden overnamen. Op het bord had ik Simone getekend met een aantal voorbeelden van 'haar toekomstdromen' erbij, vervolgens begonnen veel van de kinderen een poppetje met krullen en een bril te tekenen (mijn voorbeeld dus haha). Nadat het duidelijk was dat ze hunzelf moesten tekenen ging het al iets beter. Een toekomstdroom van veel jongens is piloot worden, bij de meisjes was het iets uiteenlopender van zuster tot trouwen en zeemeermin worden. De laatste twee lessen waren het tekenen op muziek, deze gaven wij aan groep 4. De kinderen deden goed mee, de een tekende random een bloem o.i.d. en de ander deed heel serieus mee. Bij het nr. van Guus (het is een nacht) werden ze blij en ze vonden het mooi, het pianonr vond de een zielig en de ander werdt er blij van en bij het Tanzaniaanse nr. begonnen de kontjes op de stoeltjes te bewegen en wilden ze lekker dansen. De kinderen vonden alle lessen erg leuk, ik hoop dat ze vaker zulke lessen zullen gaan geven.

Verder hadden we plannen om een verplaatsbare wipwap te gaan maken en te gaan schilderen, omdat er nogsteeds geen schildersbenodigdheden aanwezig waren zijn we zelf op pad gegaan om materiaal te vinden/kopen voor de wipwap. Op straat hebben we een grote tractorband gekocht, deze hebben we naar Elarai (een hout- en metaalwerkplaats waar twee jongens en een meisje van het andere huis stage liepen) gebracht om daar aan de slag te gaan. Daar hebben we de band door laten zagen, dat was nog wel een klusje aangezien er aardig wat metaal in zo een band verwerkt zit (was voor ons ook iets nieuws..). Hout konden we op de werkplaats aanschaffen, nu denken jullie vast wat wordt dit voor een rare wipwap? Het idee was om onder de plank een halve band te bevestigen wat voor de beweging zorgt, daardoor is de wipwap ook niet afhankelijk van een vaste plaats en kunnen de kinderen er in het regenseizoen ook binnen mee spelen. Verder zijn hout en banden echt o-v-e-r-a-l te koop tegen hele lage tarieven, de band is uiteraard gebruikt (recycling!). Om de plank in een goede vorm te krijgen (denk aan inkepingen voor de beentjes) heeft aardig wat moeite gekost aangezien er geen decopeerzaag e.d. aanwezig was en we dus alles met de handzaag en beitel moesten doen. Gelukkig waren Daan en Joep (de twee jongens die daar stage liepen) nog een paar dagen aanwezig en hebben ons een dagje op weg geholpen! Verder hebben we de plank met de handschaaf glad geschaafd (omdat je een schuurmachine weer ergens moest huren) en dat was ook wel een klusje waar je wat ervaring voor nodig hebt. Maar eind goed al goed, het is natuurlijk gelukt! We kregen hulp van de mannen uit de werkplaats dus dat was erg fijn, wat minder fijn was dat de meeste alleen Swahili spreken en het communiceren lastig maakt. We hebben ongeveer 4 halve dagen aan de wipwap gewerkt, de laatste dag was het bevestigen van de plank aan de band. Het was even kijken hoe en wat maar ook dat is natuurlijk gelukt. De handvatten in de plank hebben we gemaakt van stroken band, oude banden worden in stroken gesneden en daar worden dan bijvoorbeeld weer slippers van gemaakt. Die stroken kan je ook overal voor een prikkie kopen. Totaal zijn we ongeveer (omgerekend) 40 euro kwijt, daar kunnen we twee wipwappen van maken maar we moeten even kijken of we nog aan de tweede wipwap toekomen. Sowieso schenken we de wipwap die (bijna) klaar is aan de St. Thomasschool, we moeten 'm alleen nog even netjes schuren en schilderen. Ik hoop dat het lukt om en foto te uploaden en anders voor de FB'ers, upload ik daar een foto.

Twee dagen nadat we maar met de wipwap begonnen worden bleek er ook verf op de school te zijn! Toen de wipwap zo goed als klaar was zijn we weer naar school gegaan, de verf was natuurlijk nog niet aanwezig.. maar wel geld van de directeur om de verf te kopen! WOEHOE! Dus dezelfde ochtend nog gingen we met de headmaster op pad om verf te kopen. Grappig want wij wilden gewoon muurverf in de primaire kleuren zodat we zelf konden mengen, maar dat is er dus niet. Muurverf hebben ze alleen in beperkte lichte kleurtjes, hier wordt voorderest alles gewoon op de muren geschilderd met terpetine gedragen lakverf. Dat gaat natuurlijk behoorlijk tegen m'n princiepes in (na m'n jaaaaaren lange ervaring haha) maargoed we hadden niet veel keuze dus hebben we die verf maar genomen. Nu verbaasd het me ook niet meer dat bijna alle verf hier zo afbladderd. We zijn nu begonnen met de muur van het nursery gedeelte, daar komt een muurschildering op van een regenboog, wolken, de zon, bloemen etc. Deze is nu wel bijna af! Daarna hebben we nog plannen voor een fruitalfabet, hinkelbanen en nog wat andere schilderingen. Iedereen reageert heel erg positief op ons werk zover dus dat is super leuk!

Tot zover wat wij/ik zo al doen op stage, we hebben het dus eigenlijk zelf een beetje vorm gegeven maar tot nu toe leuk en erg dankbaar denk ik zo :)

Nog wat andere leuke dingetjes wat we hier zo al doen en meemaken...

Afgelopen dagen hebben we voor het eerst de boda boda (motortaxi), de dala dala (heleeee volle busjes) en een gewone taxi zelf uitgeprobeerd, denk dus dat dit allemaal niet geregistreerde bedrijven zijn want die zijn er bijna niet. Eigenlijk zitten er wel wat risico's aan want het verkeer is hier chaos maar het was wel erg leuk en goedkoop!

Verder de kapper... Kim wilde naar de kapper.. Dus wij waren natuurlijk wel benieuwd hoe dat hier ging, eerst waren de kapsters aan het eten dus even wachten, toen na wat overleg kon ze binnen komen, weer overleg. Ze kreeg de vraag of ze met de scissors of the machine geknipt wilde worden, nou de scissors leek haar een beter idee. Er kwam een gewone huis-tuin-en-keukenschaar tervoorschijn, na aangegeven te hebben hoeveel eraf moest pakte de kapster al haar haar in een hand en knipte het er in een keer af, na 3 minuten was ze klaar. De knipbeurt kostte 3000 shilling (ongeveer 1,5 euro), een flinke lachbeurt en scheef haar. Dat hebben we thuis natuurlijk even recht geknipt voor haar maar ik weet wel dat ik hier niet naar de kapper ga ookal is het in de stad wat beter qua kapsalons!

Drie jongens uit de andere groep hebben de Kilimanjaro (de hoogste berg in Tanzania) beklommen in 6 dagen! En zijn nu ondertussen vertrokken naar Dar es Salaam, nog 2 andere jongens uit diezelfde groep zijn net weer in NL aangekomen dus de groep wordt helaas al wat kleiner.

Op school wordt het nu ook rustig want de vakanties zijn begonnen voor de kinderen, veel van hun gaan alleen in de vakanties naar huis dus er hing de afgelopen dagen een vrolijke en feestelijke sfeer. Ergens in januari begint de school weer, dus als de kinderen terug komen staat hun wat leuks te wachten! Oja ook de schommels zijn na wat aandringen eindelijk gerepareerd door de lasser dus dat kunnen we ook weer van onze lijst afstrepen.

Ook de eerste verrjaardag in Tanzania is gevierd want Jeroen was jarig! En een verjaardag kan natuurlijk niet voorbij gaan zonder taart dus als verassing een heerlijke taart voor hem besteld en afgehaald natuurlijk met daarop: Gefeliciteerd Yahun! Dat is zijn 'swahili naam'.

Wat minder leuk is dat de Maasai market is afgebrand (een lokale markt waar souvenirs verkocht werden), waarschijnlijk door de overheid aangestoken. Dit schijnt wel vaker te gebeuren als de overheid andere doeleinden in gedachten heeft voor een bepaald stuk grond. Echt heel erg voor alle verkopers....

Als laatste zijn we afgelopen weekend naar Moshi geweest, dat is een stadje dichtbij Kilimanjaro. Hier zijn we twee dagen geweest, lekker even rondgekeken, naar het strartpunt van de Kili geweest en watervallen. Het laatste heb ik helaas niet gezien want ik was niet zo lekker, maargoed eens moest de eerste keer worden he, nu gaat het ondertussen weer goed!

We gaan nu verder met de schilderingen en al we tijd hebben misschien nog een wipwap maken.

Volgend weekend gaan we met de groep op safari! Zin in!

Nou heel wat geouwehoer verder... Ik hoop dat jullie weer een impressie hebben van mijn leventje hier :)

Kula tano! En tot snel!

Dikke kus van Sharon!

(Zo wordt ik hier genoemd want Cheryl, zelfs op z'n engels, kunnen ze het niet echt uitspreken hahaha)

• 26 November 2014 - 17:03

Michelle:

hahaha ik heb enorm gelachen om jullie kappers verhaal.. :P slim dat jij maar niet gaat

En fantastisch wat jullie allemaal voor de kinderen maken, zijn jullie er ook nog wanneer de vakantie weer voorbij is?

Geniet nog van alles hoor! xx

• 26 November 2014 - 17:22

Elly:

Hallo Sharon...haha
    Wat een grap dat ze je naam niet kunnen uitspreken. Ze kijken natuurlijk geen films. Er bestaat toch een filmster die Cheryl Cole heet..

Gisteravond je moeder nog gesproken. Ze was blij dat jullie kort geleden geskypet hebben. Kon ze je even bekijken.
    Ik had op Facebook een foto van je ome Jan met zijn kleinkinderen gezien en die haar door gestuurd.

Hier wordt het wat kouder. Wat is de temperatuur bij jullie nu? Alle regen voorbij?
    Wij mogen niet mopperen. Afgelopen weekend waren Ron en ik in Brugge en hebben ons heerlijk buiten vermaakt. Jassen los met wandelen.

Het is prachtig om te zien hoe jullie project vordert. Jullie doen knap werk.
    Cheryl, veel plezier met je safari. Ik zie de foto 's wel op Facebook.
    Groetjes van ons alle drie

• 26 November 2014 - 21:38

Eline:

Hoi Cheryl-Sharon,

Wat grappig van die naam.
    Leuk te horen dat het goed gaat en dat je leuke dingen op" je schooltje" doen kunt.
    Heel veel plezier met de safari.
    Ben benieuwd naar je volgend verslag.
    En blijven genieten.
    Groetjes Eline

• 27 November 2014 - 09:55

Anita:

Hoi lieverd!

Wat een heerlijk verhaal weer! Zit het met veel plezier te lezen hoe jullie met jullie creatieve geest prachtige dingen maken! Dat je vertelde over die verf wat ze daar op de muren smeren,lachwekkend gewoon. Maak al die kinderetjes blij en ik weet zeker mocht je over een paar jaar nog terug willen herkennen ze je meteen!

Nog veel plezier met je fantastische ervaring!

Groetjes Robert en Anita

• 27 November 2014 - 10:47

Buuf31:

Hi Sharon:-)

Geweldig om te lezen hoe jullie met minimale middelen het e.a. kunnen bereiken en dat het goed met jullie gaat! Wat voel ik mij dan zooo verwend......ik doe het jullie niet na...Kortom petje af! Mooie en grappige verhalen.... ervaringen om nooit meer te vergeten..... Geniet van alles wat jullie nog gaan meemaken!

Groetjes
    Buuf nr 31 :-)

• 27 November 2014 - 14:01

Oma En Opa Craane:

Hoi Cheryl Wat een mooi reisverslag het lijkt wel vakantie in plaats van werken maar geniet er maar van Met een maandje is het weer over nog fijne feestdagen gewenst kus oma en opa

• 27 November 2014 - 19:45

Trees Jansen:

Hallo Cheryl, wat leuk om al deze verhalen te lezen. Nu heb ik tenminste een beeld wat Simone daar dus doet of juist niet doet. Fijn om te horen dat het in de groep zo goed klikt en dat jullie je prima vermaken. Nog veel plezier vanuit het nog steeds niet echt koude kikkerlandje.

• 27 November 2014 - 20:37

Hanneke:

Hoi lieverd,
    Eindelijk eens voor je verhaal gaan zitten. Zoals ik kan lezen heb je het goed naar je zin en wat een belevenissen allemaal , geweldig toch en wat is de wereld overal dan toch anders en toch ook weer niet. Hoor van je moeder ook hoe het met je gaat en zie dan ook de foto's ,dus ik ben goed op de hoogte. Lieverd geniet er van en je hoort van me. Xxxxxx Hanneke

• 29 November 2014 - 20:27

Mariët:

Hoi Cheryl,
    wat leuk om je reisverslag te lezen. Mooi hoor wat jullie daar doen, geniet ervan met zijn allen.
    En veel plezier op safari.
    Doe Simone de groetjes vanuit het nu toch wel koude kikkerlandje

• 03 December 2014 - 10:35

Lienke:

Heey!!

Wat leuk om die verslagen te lezen zeg! Zo te merken doe je echt superveel ervaringen op. Echt leuk!
    Ik was vandaag op facebook en toen zag ik allemaal foto's voorbij komen. Wat mooi daar!! En leuk dat je een safari hebt gedaan. Moet je ook wel doen als je daar bent he. Dan krijg je wel een hele andere kijk op Nederland volgens mij en hoe verwent wij hier wel niet zijn. Dat zie je al aan het verschil met de elektrische machines.

Heel veel plezier daar nog!
    Xxx Lienke

• 04 December 2014 - 09:00

Mieke:

Lieve Cheryl

Wat een leuke verhalen weer. We zijn super benieuwd hoe de safari is gegaan. Zal wel een belevenis geweest zijn. Jullie zijn daar goed bezig voor de kinderen, ze zullen jullie daar straks missen. Ik heb hard moeten lachen om het het verhaal van die kapster. Je maakt daar wel hele leuke dingen mee. Geniet maar lekker.!!

Groetjes Ome Nico, Tante Mieke XXX